ux design
graphic design
web development

Café Råg

student project from University of borås

Background

This project was part of my Web Content Manager & Designer education. Main focus
during the whole project was user experience. It did however involve many different steps since the goal was to deliver a complete and functioning website, optimized for the unique users a.k.a the customers of the café.

About the client

RÅG is a stylish retro café here in Uddevalla that makes it feel like you travel back in time when entering through the front door.

The idea behind the café is to offer regular “Swedish fika” as well as real prepared food from sustainable sources with a high availability of vegan alternatives.

The café had its premiere opening in november 2019 and has since then successfully
been using Facebook and Instagram for spreading news and inspiration.

Problem insights

The natural flow of social media like Facebook and Instagram makes it harder for the client to keep relevant and important information visible, structured and easily findable at all times.

A majority of users (customers) are women above 50 years according to the client. Many
of these are also retired. With this in mind there is quite some uncertainty about the way this group uses the internet.

Purpose & Goals

The purposes and goals of a website are to:

  • reach a larger customer base
  • offer a structured and easily findable way to advertise menus, open hours and directions for new customers to find their way
  • ability for users to book a room for having conferences and events
  • ability for users to order cakes and other delicacies online
  • showcase the unique environments of the café

Solutions

Functional
  • Secure encrypted data transfers with https connection for the safety of the customers as well as SEO.
  • Choice of platform: WordPress
  • Webshop solution: WooCommerce
  • Mobile navigation: Hamburger menu + custom fixed bottom menu
Non-functional
  • Give easy access to the most common tasks such as viewing the menus and open hours.
  • Highlight the environmental aura of the place by using colors and patterns from the café.

Time of delivery

The website is to be delivered on June 7th 2020 (www.råg.se).

Project Highlights

Data Collection

  • Interviews
  • Field notes
  • Interview recordings
  • Contextual research

Data Analysis

  • User quality analysis
  • Personas
  • Concept maps

Ideas & Values

  • Sketching
  • Gestalting
  • Prototyping

Target Audience

Primary: 18 - 49 years of age

Secondary: 50 years and above

Tertiary: Business customers

The primary group consist of people younger than 50 but older than 17 years of age.

A majority of the customers are women older than 50 years, of which the majority are retired. Because of the uncertainty of the internet usage, this group is the secondary group.

The third and last target group are business clients.

Personas

Inger

Retired school teacher

  • Age: 67
  • Marital status: Widow
  • Children: 1 daughter
  • Education: Teacher
  • Employment: Pensioner
  • Registered in: Uddevalla
  • Monthly income: 14.000 SEK

Biography

Inger har arbetat i kommunen Uddevalla som lärare större delen av sitt liv. Hon gick i pension vid 64 års ålder.Tillsammans med sina vänner brukar hon ta sig ut på dagliga promenader för att hålla igång kroppen. Det är något som hennes artrosläkare råder henne till.

Goals / Needs

  • Umgås med sina närmaste vänner dagligen och tillsammans med dem få komma ut på dagliga promenader.
  • Upprätthålla en nära kontakt med sin dotter och barnbarn.

Ideal everyday experience

  • Smärtfria dagar som gör att orken finns.
  • Att få tillbringa tid med sin dotter och barnbarn.

Technical expertise

  • Inger har en iPhone och en Windows-laptop. Hon föredrar mobilen framför datorn eftersom den är lättare att förstå och hantera.
  • Använder Facebook regelbundet för att hålla kontakten med familj och vänner.
  • Tycker ofta det är krångligt och svårt att hantera datorn när den behöver uppdateras.

Problems

  • Har artros i knän och fotleder och därför svårt att gå längre sträckor.

Goals / needs when visiting the website

  • Behöver veta om caféet är öppet för att inte behöva gå dit förgäves.
  • Ta del av menyn
  • Läsa om eventuell information som rör henne som pensionär.

Ideal website experience

  • Det ska vara lätt för Inger att hitta överskådlig och relevant information som öppettider och matmenyer.

Today scenario

Inger har bestämt träff med två av sina väninnor för att tillsammans gå till RÅG för att fika.

De tre pensionärerna möts upp utefter vägen och pratar och skrattar, de känner sig glada i det soliga majvädret.

Men när de kommer fram till RÅG är caféet stängt. Något de tycker är underligt eftersom de var här samma tid förra veckan och då var det minsann öppet.

På dörren in till RÅG hänger en skylt där det står “På grund av det rådande Corona-läget har vi blivit tvungna att anpassa våra öppettider. Våra nya öppettider är…” och så står det helt andra öppettider där än tidigare.

De glada damerna känner plötsligt besvikelse istället för glädje eftersom de sett fram emot fikastunden tillsammans. Nu blir de tvungna att tänka om och hitta på något annat tillsammans istället.

Tomorrow scenario

Inger har bestämt träff med två av sina väninnor för att tillsammans gå till RÅG för att fika.

Innan träffen bestämdes gick hon via mobilen in på hemsidan för att kontrollera att det har öppet som vanligt. Det har de!

Biography

Monica arbetar som säljare på Lindex i Uddevalla centrum. Hon är miljö- och hälsomedveten och uppskattar därför varor och tjänster som har en positiv inverkan på dessa. Hon äter helst vegetariskt men inte alltid. På grund av det väljer hon medvetet att handla från butiker som erbjuder hållbara och/ eller hälsosamma varor och tjänster.

Goals / Needs

  • Älskar och brinner för sitt arbete
  • Umgås med familj och vänner på sitt lantställe ute på Tjörn

Technical expertise

  • Har datorvana både privat samt från jobbet
  • Använder iPhone dagligen både privat och i arbetet
  • Använder mobiltelefonen mer än datorn

Problems

  • Monica är en stressmänniska vilket gör att hon upplever saker som inte “bara funkar” som otroligt irriterande.

Goals / needs when visiting the website

  • Snabbt få fram en meny för att se om något faller henne i smaken.
  • Vill snabbt och enkelt kunna lägga en lunchbeställning med sin mobil som hon sedan kan hämta.

Ideal website experience

  • Snabb webbplats
  • Lättillgängliga lunchmenyer
  • Smidig orderläggning

Today scenario

När det börjar dra ihop sig till lunch för Monica suckar hon lite för sig själv eftersom hon känner att hon egentligen inte har tid att gå ut på lunch.

Men eftersom hon inte har med sig någon mat idag bestämmer hon sig för att ändå göra det. Annars kommer hon inte orka hålla igång resten av arbetspasset.

Det där nya stället RÅG som hon ätit på vid flera tillfällen tidigare bubblar upp i huvudet och hon ser fram emot den där goda vegetariska grytan hon beställt de senaste gångerna. Hon ger sig ut med RÅG som dagens lunchmål.

När hon kommer fram är det öppet som vanligt men till hennes stora besvikelse har den så kallade “Vintermenyn” bytts ut till förmån för en “Vårmeny” och hennes favoritgryta är inte längre med. Istället för en snabb beställning av en känd rätt måste hon nu gå igenom hela menyn på nytt för att hitta något som lockar.

Hon behöver visserligen inte leta särskilt länge eftersom goda vegetariska rätter är en av RÅGs styrkor. Men Monica, som är stressad redan innan hon kommer till RÅG känner sig nu ännu mer stressad över situationen som krävt extra tid av henne.

Tomorrow scenario

När det börjar dra ihop sig till lunch för Monica tar hon fram sin mobil för att titta igenom menyn på RÅG.

Hon uppskattar att sidan är snabb och välstrukturerad. Det gör att hon enkelt hittar det hon söker. Genom att välja menyn för avhämtning kan hon utan en massa extra klick direkt lägga till önskad rätt i kundkorgen.

I kassan går det också snabbt eftersom hon väljer betalningsalternativet Klarna.

När beställningen är lagd går hon för att hämta maten som står klar och väntar när hon kommer. Snabbt och smidigt! Något som passar Monica utmärkt.

Peter

Entrepreneur

  • Geographic location: Uddevalla
  • Size of party: 1 – 30 persons

Biography

Företagskund som vill hålla ett event alternativt en konferens. Vill helst betala
med faktura men även kortbetalning fungerar.

Goals / needs when visiting the website

  • Enkelt sätt att få ett kostnadsförslag

Ideal website experience

  • Lättillgänglig information om att boka och hålla event/konferens
  • Se tillgänglighet direkt på webbsidan
  • Olika kontaktalternativ: e-postformulär, telefon